Zet je schrap!


De komende zes blogs wil ik besteden aan de Wapenrusting van God. Misschien een lastig onderwerp als je het  verhaal leest in Efeze 6. Paulus beschrijft in dat gedeelte hoe wij ons kunnen wapenen tegen de strijd die gestreden wordt.
Nu hoor ik jullie denken, strijd? Welke strijd?
De Bijbel vertelt ons over goed en over kwaad. Het lijkt soms wel een science-fiction boek als we de bijbel lezen.

Veel van de films die tegenwoordig in de bioscoop draaien of te downloaden zijn hebben hetzelfde thema. Goed tegen kwaad. Luke Skywalker vecht tegen Darth Vader. Batman tegen the Joker. En Harry Potter probeert een gevangene van Azkaban te vangen. Hoe komt het dat dit soort films onze aandacht trekken?
Ik denk dat het komt omdat wij kunnen genieten van de strijd die tussen deze fictieve figuren heerst. De stille hoop dat de goede wint. Het wakkert blijkbaar iets aan in ons hart, wat ons enthousiast maakt. Je kunt je vinden in de personages als Batman en Superman. Waarom? Omdat zij zich inzetten voor het goede.

Maar hoe zit dat als je gelooft dat de Bijbel waar is en de strijd tussen goed en kwaad gaat leren. Laat staan herkennen? Ik geloof echt dat er een strijd heerst tussen goed en kwaad.
Ik merk dat in de kleinste dingen.
Als christen krijg je vaak vragen over allerlei zaken.
Bijvoorbeeld:”Geloof jij in een God terwijl er zoveel leed is in de wereld?”
Dan kan je dat beantwoorden met een ja. Maar ben je instaat om je argument hiervan goed te verwoorden, is het merkbaar in je leven, of sta je met een mond vol tanden? Je bent een mens die gelooft dat Jezus voor de zonden van de mens is gestorven en dat je daardoor gered bent. Dat je gelooft dat de Goedheid van God veel groter is dan het kwaad dat in de wereld aan de hand lijkt te zijn.

Om terug te komen waarom ik de Bijbel soms lees, als een waar en echt, sci-fi boek is het volgende:
“Verder, mijn broeders, word gesterkt in de Heere en in de sterkte van Zijn macht.
Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden,  tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
Neem daarom de  hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad,  en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.
Houd dan stand, uw middel omgord met (riem) de waarheid,  en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,
en de voeten geschoeid (met schoenen) met bereidheid van het Evangelie van de vrede.
Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.
En neem de helm van de zaligheid  en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,
terwijl u  bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.”

Riem, Harnas, Schoenen, Schild, Helm en Zwaard? 
Daar wil ik het de komende vijf blogs over hebben. Waarom? Omdat het denk ik nodig is.
Een voetballer heeft speciale schoenen, een judoka een band om zijn middel. De rugbyspeler heeft een helm op en de zwaardvechter heeft een zwaard. Dat is allemaal niet voor niets. Een ridder of een krijger heeft al het bovenstaande als wapenrusting. Klaar voor de strijd en zet zich schrap!

Mannen willen helden zijn en vrouwen willen gered worden door helden. Dat is iets wat als kleine jongen en als klein meisje al in ons hart is gelegd. Ik speelde vroeger  graag een turtle na. Het liefst Rafaël.

Andere vriendjes speelden graag Batman of Superman.
De meisjes spelen graag de zorgzame moeder van de poppen waarbij Ken van Barbie, de poppen redt van het onheil.
Deze jongens- en meisjes dingen zijn niet voor niets. Het is God die ons tot superhelden wil maken.
Wij zijn tenslotte naar Zijn gelijkenis gemaakt.
Sta jij op als held?
Volgende week zijn de schoenen aan de beurt. En nee vrouwen, ga niet gillen. Ik ben niet de Zalandoman.
Tot volgende week.

You may also like

Meen je dat nou?!

Easy Company

BARABBAS VRIJ!

Comments are closed here.

Over Arend

Arend

Arend

Arend is personal coach en interkerkelijk spreker die iedereen wil motiveren het beste uit zichzelf te halen door hen in contact te brengen met de Bijbel, Gods Woord.