Wat zoek je?


Waarschijnlijk ken je de verhalen uit de Bijbel wel waarin Jezus zijn discipelen uitzoekt en hen oproept om Hem te volgen. Het kinderlied: ‘Toen Jezus langs het water liep.’ Spreekt duidelijk tot de verbeelding.

Jezus, die langs het water liep
en Simon en Andreas riep,
om zomaar zonder praten
hun netten te verlaten,
Hij komt misschien vandaag voorbij
en roept ook ons, roept u en mij,
om alles op te geven
en trouw Hem na te leven.

Het lijkt in eerste opzicht alsof Jezus ‘out of the blue’ de twee roept om Hem na te volgen. Maar waarschijnlijk kenden Simon en Andreas deze Rabbi Jezus al. Want in Johannes 1 wordt vertelt dat Johannes de Doper over Jezus vertelde en Hem ook aanwees dat Hij degene was die de Messias was. Bij de twee mannen klonk dit als muziek in de oren om net zo te worden als Hij. Waarom was dat?

Jezus was een Rabbi, een meester, die vertrouwt was met de wetten van Mozes en de mensen onderwees. Een Rabbi was in die tijd iemand die veel aanzien genoot. Iemand die invloed uit kon oefenen. En een Rabbi werd je niet zomaar. Iedere Joodse jongen moest de Torah uit het hoofd leren, leren te begrijpen en te doorgronden. Dat is heel wat om te onthouden. Als ik naar mijzelf kijk heb ik al moeite om het boodschappenlijstje te onthouden en het komt geregeld voor dat ik denk dit briefje niet nodig te hebben dat ik met het verkeerde thuis kom.

De reden waarom de kinderen dit uit het hoofd moesten leren was de volgende: Het was in de Joodse geschiedenis al meerdere keren gebeurd dat het volk in ballingschap was genomen en de boeken van God verboden waren. Je kunt boeken verbranden maar kennis die in je hoofd en hart zit niet. Het was zeg maar een kluis waarin de Woorden van God bewaard bleven. In de mensen zelf.
Als je als jongetje de boeken uit je hoofd kende mocht je door om in de leer te gaan bij een Rabbi om er zelf een te worden. Maar dat stond gelijk aan een hoge en moeilijke universitaire studie van nu. En niet iedereen was en is daarvoor geschikt. Eerlijk is eerlijk ik heb niet de hersenen om astronaut te worden of president. Dat is maar voor heel weinig mensen weggelegd.

En vele zullen bij zo’n selectie ook weggestuurd worden en het niet halen. Zo was het ook in de tijd van Jezus om Rabbi te worden. Andreas en Simon Petrus hadden net als iedere jongeman hun dromen om het verschil te maken, in aanzien te staan bij de mensen. Heel gezond en heel normaal. Want hoeveel jongens en meisjes dromen er niet van om prof voetballer te worden? En hoeveel halen het nu echt? Het is uit miljoenen maar een handje vol talenten.

Als Andreas en Simon Petrus zien dat Jezus aangewezen wordt door Johannes de Doper trekken zij de stoute schoenen aan en besluiten achter Jezus aan te lopen. Als Jezus merkt dat zij Hem volgen draait Hij zich om en vraagt:
‘Wat zoeken jullie?’
Een bijzondere vraag als je ineens tegenover een idool staat toch? Wat wil je? Wat zoek je? Ik kan me voorstellen dat je met je mond vol tanden staat. Het enige dat Andreas en Simon uit wisten te brengen was: ‘Rabbi, waar logeert U?’

Waarop Jezus antwoordt: ‘Kom maar mee, Ik laat het je zien.’ Waarop de twee Hem volgden en de dag met Hem doorbrachten. Jezus had hen nog niet geroepen. Maar die kans was ook heel klein, Rabbi werd je niet zomaar.

In Mattheus staat vervolgens dat Jezus langs het water liep en Simon en Andreas riep! Voor de twee was het de kans van hun leven en ik denk dat hun ouders er ook weinig problemen mee hebben gehad. De twee mochten in de leer bij een Rabbi. Een vergelijking van: De twee mochten bij Feyenoord/Ajax etc. gaan voetballen. Een kans uit duizenden.

Dat Jezus een andere Rabbi was, wordt in de Bijbel meer dan duidelijk. Want het kwam sinds Zijn komst en de komst van de Heilige Geest niet meer aan op je IQ, maar op vertrouwen en geloof dat in je hart woont. Jezus wil Zijn plaats als Rabbi, verlosser en God in jouw hart verkrijgen. Zodat je Hem wil gaan volgen en Hem Zijn werk door jou heen gaat laten gebeuren. Met vallen en opstaan. De selectie gaat niet meer om wat je bent of kan. Maar om wie je in Jezus wilt zijn.

De vraag blijft wel: ‘Wat zoek je? Een speelplek op het veld, of liever op de tribune?’

You may also like

Storm

#Moltalk

LEAVE A COMMENT

Over Arend

Arend

Arend

Arend is personal coach en interkerkelijk spreker die iedereen wil motiveren het beste uit zichzelf te halen door hen in contact te brengen met de Bijbel, Gods Woord.