Voor ieder wat wils


Bijna kerst
Nog even en dan is het echt kerst. Dan is het alwéér kerst. Met al haar pracht en praal, markten, kerkdiensten, gezelligheid, eten en drinken. Op allerlei manieren vieren dat het kerst is, vieren dat Jezus werd geboren in een stal in Bethlehem. Kortom voor ieder wat wils in deze dagen.

Ik zeg voor ieder wat wils omdat iedereen kerst op zijn of haar manier viert en ervaart. Ik geloof dat God daar ook in heeft voorzien. Want het goede nieuws van Jezus, het evangelie, staat in vier verschillende boeken in de Bijbel beschreven. Te weten: Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes. Allemaal vertellen zij over de grote wonderdaden, de liefde van God, het kerst- en het Paasevangelie. Allemaal op hun eigen unieke manier. Voor ieder wat wils kun je dus zeggen.

Mattheüs begint zijn betoog meer vanuit het oogpunt van de behoudende kring. Hij begint met het geslachtregister waarin beschreven wordt: ‘van wie Jezus er eentje is.’  Oftewel goed volk. In het landelijke gebied waar ik woon is dat nog steeds van toepassing. Mensen willen graag weten wie je bent, maar ook van wie je er één bent.

Marcus heeft de scene in Bethlehem eruit geknipt. Hij schrijft meer voor de mensen die ‘to the point’ zijn. Hij begint zijn evangelie met een, wat wij een trailer zouden noemen om mensen naar de bioscoop te lokken. Ik zie de uithangborden al voor me:

KOM EN ZIE!

‘Het begin van het evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God!’

Je zou het bijna zakelijk kunnen noemen. Weinig romantiek, als het om de kerstgedachte gaat. Elf woorden die zoveel uitleg nodig hebben dat hij de rest van zijn boek erover kunt schrijft.

Lucas is een echte topper voor wat betreft het kerstgevoel. Hij weet de gevoelige snaar te raken. Hij beschrijft het zo dat je de sneeuwvlokjes ziet neerdwarrelen op de blauwe mantel van Maria, terwijl de dag van haar bevalling aanbreekt en zij geen plaats kunnen vinden in Bethlehem. Romantiek ten top! Hij richt zijn boek aan Theofilus om hem te overtuigen van de betrouwbaarheid van zijn woorden. Hij vertelt het goede nieuws.

Johannes is meer de gevoelige jongen. Iemand die meer uit emotie en beeldspraak schrijft. Als je de eerste woorden van zijn evangelie leest kom je meer in een Candle Light  sfeer terecht. Zeker als het voorgelezen wordt onder pianobegeleiding van Jan Vayne.

Voor ieder wat wils
Dit zijn slecht wat opsommingen van het begin van de vier evangeliën. Het lijkt erop dat God zich niet laat vangen in één verhaal, in een goed of fout. Het gaat God erom dat Hij de wereld zo lief had dat Hij zijn enig geboren Zoon naar de aarde stuurde. Zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar het eeuwige leven heeft. Samen met Jezus, samen met God. Ieder op zijn of haar manier, zoals God hem of haar bedoeld heeft.

Pak vandaag (weer eens) de Bijbel en lees de eerste verzen van elk evangelie eens door. Voor ieder heeft God zijn woorden klaar liggen.

Vriend van God
Zo lees ik vandaag toch het liefst het evangelie van Lucas. Waarin hij zijn woorden richt aan Theofilus. Wie Theofilus precies was, is onzeker. Wat zijn naam betreft, dat betekent: vriend van God.
Als ik deze kerst zijn evangelie lees vanuit dat oogpunt, dat ik een vriend van God ben, dan is het toch eigenlijk altijd kerst?

Tags: , , ,

You may also like

LEAVE A COMMENT

Over Arend

Arend

Arend

Arend is personal coach en interkerkelijk spreker die iedereen wil motiveren het beste uit zichzelf te halen door hen in contact te brengen met de Bijbel, Gods Woord.