Meen je dat nou?!


Deze week werd in de Tweede Kamer een debat gevoerd over de zogenaamde ‘Nepnieuwslawines’ die over Nederland zouden worden uitgestort. Allerlei nieuwsberichten die blijkbaar helemaal niet waar zijn, maar wel als waarheid werden verspreid. Dit zou gebeuren door geheime diensten van andere landen om op die manier te kunnen manipuleren of invloed uit te oefenen op verkiezingen en dergelijke.

Nu komen wij allemaal in aanraking met nepnieuws. Soms merk je het al heel snel omdat het echt te mooi is om waar te zijn. Ik kan persoonlijk vaak hard lachen om de verzonnen nieuwsfeitjes van De Speld. (korte verzonnen krantenberichten). Maar dan weet ik dat dit niet echt is. Maar andere nieuwsberichten zouden weleens zo gepresenteerd kunnen worden dat mensen die gaan geloven en op basis van een zo’n leugen een mening of oordeel vormen.

Als zo’n nepbericht tijdens de verkiezingen zou worden verspreid zou dat enorme gevolgen kunnen hebben. Want als je jouw stem uitbrengt op basis van onbetrouwbare informatie en leugens zal dat leiden tot een heel ander resultaat dan je had verwacht. Op deze manier staat een democratie op losse schroeven, omdat het volk kiest hoe het land bestuurd zou moeten worden.
Als de fundering van die democratie dan uit leugens bestaat valt dat domweg uiteen.

Tot zover de consequenties op landelijk niveau. Maar waar het begint is bij jou als persoon. Jij leest zo’n bericht en hangt daar een betrouwbaarheidslabel aan. Wat is voor jou waarheid en wat niet?
Ik geloof echt dat we constant met zoveel berichten en informatie worden bestookt dat we bijna door de bomen het bos niet meer zien.
Berichten waardoor je jezelf zorgen gaat maken, nieuws waarover je jezelf boos maakt. Propaganda die ervoor zorgt dat je je aansluit bij een verkeerd kamp, noem maar op. Als je de geschiedenis bekijkt zijn deze nepberichten als sinds het begin van de wereld aan de orde.

Het is zelfs het machtigste wapen van de duivel. In het paradijs bestookte hij Eva, toen hij haar over wilde halen om van de verboden vrucht te eten, met nepnieuws:

Jullie zullen helemaal niet sterven. Integendeel, God weet dat jullie ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.”

*****NEWSFLASH*****

Het liep iets anders! In plaats van als goden met God te leven werd de mens van God afgezonderd. De relatie was kapot. De mens moest het paradijs uit en zonde, pijn verdriet en de dood namen zijn intreden. Wij raakten juist die goddelijke status om Gods kind te zijn kwijt.

De duivel was dus prima in staat om voor verdeeldheid te zorgen dat de mens uit het paradijs werd verbannen. En daar is hij nog steeds toe in staat, door verdeeldheid te zaaien, te roven en te verstrooien. De Bijbel zegt dat hij de vader is van alle leugens, van alle nepberichten. Berichten die de waarheid verdraaien of vertroebelen dat het ons ervan moet weerhouden een relatie aan te gaan met God. Berichten die twijfel zaaien of jij die status als ‘Gods kind’ ooit zou kunnen krijgen.

Want die nepnieuwslawine stort hij uit om het Goede Nieuws te verdraaien, weg te maken of als onwaarheid neer te zetten. Dat Goede Nieuws dat de goddelijke status is hersteld door Jezus, Zijn offer aan het kruis en opstanding uit de dood. Het is dat Goede Nieuws dat mensen weer hoop geeft, geloof geeft en liefde geeft.
Het is dat Goede Nieuws dat jij door Jezus Christus weer Gods geliefde kind mag zijn.

De duivel zal er alles aan doen om je dit in twijfel te laten trekken. En zal hij een constante stroom van ‘spamberichten’ naar je toe sturen. De vraag is alleen: Zijn wij in staat die dingen te toetsen op de waarheid? Kun je jezelf er tegen wapenen en verzet bieden?
De Bijbel geeft zoveel antwoorden en handvatten in de verhalen die wij mogen gebruiken om te groeien en ons te beschermen. Gods woorden in de Bijbel hebben kracht en kunnen een geweldige spamfilter zijn tegen alle nepberichten. Maar heb je die kennis uit de Bijbel waardoor je net als David weet waar jouw hulp vandaan komt, als je opkijkt naar de bergen van problemen?
Heb je die wijsheid en dat geloof dat je op durft te staan tegen de imponerende reuzen in jouw leven? Kan je net als Gideon je oor te luister leggen en de verhalen horen waaruit blijkt dat de vijand minder sterk blijkt dan je altijd dacht.

Dat al die nepberichten op ons afkomen, daar kunnen we niets aan doen. Wat we wel kunnen doen is zorgen dat ze getoetst worden en in de ongewenste mail terecht komen.

 

 

You may also like

Stress counseling

Wat zoek je?

LEAVE A COMMENT

Over Arend

Arend

Arend

Arend is personal coach en interkerkelijk spreker die iedereen wil motiveren het beste uit zichzelf te halen door hen in contact te brengen met de Bijbel, Gods Woord.