Hierrrr met je rekening


Jezelf in het rood gewerkt? Radio 538 biedt deze week uitkomst. Want de dure decembermaand was al duur genoeg.
Voor wie even niet weet waar dit overgaat, ik zal het jullie uitleggen. De populaire radiozender heeft deze weken een actie waarbij de luisteraars een rekening in kunnen sturen. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor rekening. Al zijn het de kosten van de notaris tot het bonnetje van de nieuwe frituurpan omdat je als man een avond zelf voor je eten moest zorgen en je een ei wilde frituren.

Een prachtige actie. Wat is er nu fijner dan dat iemand voor jou een dure rekening betaalt waardoor jij die bepaalde schuld af kan lossen. Dit gaat echter niet zomaar. Je zult goed naar de radio moeten luisteren want de mogelijkheid bestaat dat ineens jouw naam wordt omgeroepen. Je hebt dan een kwartier de tijd om de studio te bellen. Doe je dit niet, omdat je niet luisterde? Dan heb je pech en betaalt de zender jouw rekening niet.

Je hebt dus maar beperkt de tijd om van die schuld af te komen. De spelregels lijken wat dat betreft aardig te voldoen aan de Bijbelse principes. Al denk ik niet dat de redactie daar bij stil stond toen zij deze actie lanceerden. Want als ik de Bijbel lees, lijkt het ook wel ‘Hierrrr met je rekening!’
In Jesaja 1 vers 18 komt dit duidelijk naar voren. God spreekt hier tot de mensen van Israël door hen uit te nodigen voor een rechtszaak tussen God en het volk Israël. Om te kijken wie gelijk heeft. Om de boekhouding eens te bekijken als het gaat om de schuld en de zonden die door de mensen begaan zijn. Die zonden die hen weghoudt bij God.
God roept de mensen eigenlijk op om de rekening in te sturen en te antwoorden op Zijn oproep. Want zo lezen we verder:

‘Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol. Als je wilt en goed luistert zal je het goede van het land eten.’ (Jesaja 1 vers 18-19)

Nu gaat dit niet om een rekening die betaald kan worden met geld. Wij staan als mensen in het rood bij God vanwege ongeloof, wantrouwen en het doen van onrecht. Dit gebeurde bij de zondeval en dit gebeurt nog steeds. Dit was nooit het plan van God toen Hij de mensen in het paradijs plaatste. Er moest een plan B komen; Jezus. Jezus die aan het kruis stierf en zo alle rekeningen die nog open stonden betaalde in plaats van dat wij dat moeten doen. Al hebben wij misschien langer dan een kwartier de tijd om te antwoorden, de tijd dringt hoe dan ook. Des te eerder je gehoor geeft aan deze oproep van God om Jezus te volgen, des te eerder je vrij mag zijn.
Het is Jezus die zegt:

“lk sta aan de deur en klop aan. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal ik binnenkomen, en we zullen samen eten, Ik met hem en hij met Mij.” (Openbaring 3:20)

Het is Gods onvoorwaardelijke liefde voor de mensen dat Hij bereidt is om tot het uiterste te gaan om de schuld van de mensen te betalen. Daar kan geen radiospelletje tegenop, toch?

(bronuitgelichte afbeelding: radio538.nl)

You may also like

LEAVE A COMMENT

Over Arend

Arend

Arend

Arend is personal coach en interkerkelijk spreker die iedereen wil motiveren het beste uit zichzelf te halen door hen in contact te brengen met de Bijbel, Gods Woord.